Klickerträning!



Aston i morgonsolen




Det va längesen jag skrev om Aston nu. Vi har faktist kommit igång och börjat träna lite igen, och jag tror vi båda är riktigt taggade faktist efter låång vintervila.
 Igår när jag, Cornelia & Aston var ute och gick med Lollo och Aska  fick vi en liten present av dom.
Våran första egna KLICKER! :)

För er som inte vet va klicker är, så är det ett "träningsredskap" för hundar. Jag tillhör den kategorin som tror på att man alltid skall använda sig utav "possitiv inlärning", dvs att man inte skall "banna hunden" eller använda sig utav : NEJ, FY, DUMMA osv då hunden inte gör rätt. Ist skall man belöna den då den gör rätt saker (och ignorerar de felaktiga) Med klickern lär sig hunden snabbt när den gör rätt. Klickern förstärker en belöning efter ett "korrekt utfört moment".
Då vet hunden att nu gjorde jag rätt- nu får jag min belöning.
Efter upprepad träning lär sig hunden vad man har begärt utav den.




Se här:

"Target träning"- man vill att hunden skall nudda ett visst föremål med tass eller nos.
 


Idag har jag börjat "klicka in" Aston. Dvs utan att ställa några krav, belöna när han tex tar ögonkontakt- klicka- ge godis. Upprepa några gånger, och gör detta ett par ggr om dagen innan man börjar med "riktigt träning".
Passar oss bra nu när jag har gått och blivit förkyld också, lite inomhusträning ist.
Men är sjuukt taggad att börja på med alla möjliga nya övningar, finns många träningstips på youtube för den som är intresserad.




Voff å hej

Tack Lollo för den fina presenten :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0